tips voor een ergonomische bureauruimte
Ontdek de bijbehorende producten

Tips voor een ergonomische bureauruimte

​Tijdens de huidige crisis, werken heel wat mensen van thuis uit. Voor heel wat onder hen is telework een nieuw gegeven. Niet iedereen heeft bovendien een aparte bureauruimte ter beschikking.  Een bureau inrichten vraagt heel wat aanpassingen, zowel op organisatorisch als ergonomisch vlak. Hoe pak je dit concreet aan en zorg je ervoor dat je je gezondheid niet belast en ten alle tijden een ergonomische zithouding aanneemt? Ergotherapeute Ruth De Nil geeft enkele tips. ​

Een bureau ergonomisch inrichten, op een rugvriendelijke manier: hoe pak je dit concreet aan?

​Niet iedereen heeft thuis een ergonomische stoel. Reden te meer om aan een correcte houding te denken. Daarom is het onder andere belangrijk dat je kiest voor een dynamische zitting, zoals een verstelbare zitting met armleuningen, een zitbal, een zadel- of kniestoel. Heb je dit niet? Kies dan voor een stevige stoel met rugleuning waar je stabiel opzit en die eventueel voorzien is van armleuningen. Toch is afwisseling heel belangrijk. In het geval je voor een zitbal of kniestoel kiest, wissel dan gedurende de dag zeker af met een ander type stoel om problemen te voorkomen. 


Kies altijd voor een actieve zithouding. Dit betekent dat je op je beide zitbeen knobbels zit. Doe je dit niet, dan kan je beginnen onderuit zakken en naar een passieve zithouding evolueren, wat later rugproblemen kan veroorzaken. 

​Heb je een meubel in huis waaraan je even rechtstaand kan werken? Misschien het keukenaanrecht of de struijkplank? Als het werkblad ongeveer op ellebooghoogte staat, kan dat een prima werkplek zijn zodat je even de benen kan strekken. Let er wel op dat je beeldscherm op ooghoogte staat.





Verminderen

Hoe neem je een correcte zithouding aan op je stoel?

​Plaats je voeten plat op de grond. Een boek of een schoendoos kan hierbij helpen. Zorg ervoor dat je bekken zich hoger bevindt dan je knieën. Plaats eventueel een kussen onder je zitvlak. Op die manier kantel je je bekken naar voren en kan je je rug recht houden. Zorg ervoor dat er tussen de zitting en je knieën ongeveer 5 à 10 cm plaats is. De vuistregel hiervoor is: voorzie een vuist afstand tussen de zitting en je knieën. Zo zijn je bovenbenen goed ondersteund en kun je je knieën niet afknellen.

Om je rug voldoende te ondersteunen, plaats je best een kussentje in de onderrug. Zo heeft je rug voldoende steun en geraak je minder snel in de passieve zithouding. 


Heeft je zitting armleuningen? Zorg er dan voor dat die niet te hoog staan zodat je schouders ontspannen zijn en je geen verkrampte positie aanneemt. ​





Verminderen

Ook de manier waarop je je werkplek inricht, is belangrijk. Hoe pak je dit het best aan?


​Zorg er eerst en vooral voor dat de tafel voldoende diep is. 80 cm is ideaal, zowel voor je beenruimte als voor de correcte plaatsing van je scherm. De tafel komt best op ellebooghoogte. Is dit niet het geval en is de tafel bijvoorbeeld te laag, plaats dan enkele boeken onder de tafelpoten zodat de tafel wat hoger komt.

Daarnaast is ook de positie van je beeldscherm belangrijk. De bovenrand van het scherm plaats je best op ooghoogte. Mensen die bifocale brilglazen hebben, zetten het scherm iets lager. Een armlengte kijkafstand – zo'n 40 cm - is een goede richtlijn. Is je scherm te laag, plaats je best enkele boeken onder het computerscherm zodat het wat hoger komt.

Je toetsenbord plaats je best recht voor je lichaam en beeldscherm. Door het ongeveer 10 centimeter van de tafelrand te plaatsen, zorg je ervoor dat je pols in een ontspannen houding op de tafel kan leunen. Leg de pootjes van het klavier plat. Een plat klavier is beter om de spanning in de pols weg te nemen. In het begin wat wennen, maar op langere termijn de beste houding.


Voor de muis is het belangrijk dat je voldoende beweegruimte hebt om ze op het bureau te bewegen. Door sneltoetsen te gebruiken zoals CTR C (kopiëren), CTR V (plakken) hoef je minder te switchen tussen muis en toetsenbord en verlicht je de polsen. Gebruik je toch je muis, let er dan op dat je bewegingen maakt vanuit je elleboog en niet enkel vanuit je pols.

Heb je een documentenhouder, dan is het zeker aan te raden die te gebruiken. Maak je hier vaak gebruik van, dan plaats je die best tussen het toetsenbord en het beeldscherm.






Verminderen

Mensen die van thuis werken, bewegen vaak veel minder dan op kantoor. Hoe kan je er toch voor zorgen dat je tijdens de dag voldoende beweegt?

​Het is belangrijk om doorheen de dag voldoende momenten in te lassen waarbij je eventjes beweegt. Ook wanneer je zit, kan je kleine stretchoefeningen doen. Zo krijg je de stramheid uit je spieren.

Krijg je telefoon, maak dan van die gelegenheid gebruik om recht te staan en wat rond te wandelen terwijl je aan de lijn bent. Las ook voldoende micropauzes in waarbij je elk uur gedurende een halve minuut of minuut oefeningen doet zodat je uit je verstarde positie komt. Op de site van jobat vind je bijvoorbeeld enkele eenvoudige oefeningen om armen en benen te strekken.

Neem in de voor- en namiddag ook een macropauze van 10 à 15 minuutjes waarbij je even je werkplaats verlaat en rondwandelt of enkele oefeningen doet. Daarnaast is het ook zeker aan te raden om tijdens je middagpauze even tot buiten te gaan en de benen te strekken. Zo houd je je energieniveau op peil.

Zin in meer concrete tips & tricks om je welbevinden in je dagelijkse leven te verbeteren tijdens deze bijzondere periode? Ontdek de 5 interactieve webinars van AG Health Partner​, gehost door Belgische experts, over de verschillende aspecten van welzijn. Schrijf je in voor een van de webinars. Nadien worden ze ook toegevoegd op de pagina





Verminderen

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​