gezonde lunch
Ontdek de bijbehorende producten
Een ziekenhuisopname melden?

Maak een gezonde lunchbox voor je kinderen

Hier vind je inspiratie

​Tijdens de zomervakantie eet je vaak slaatjes en veel fruit bij de lunch. Maar zodra de school weer begint, schakel je bijna automatisch opnieuw over op boterhammen met beleg. Een beetje saai, niet? Met deze tips breng je gezonde variatie in de lunchbox van je kinderen.

Een leuke brooddoos die elke dag iets anders lekkers bevat, doet je kinderen smullen van hun lunch Maar geldt dat alleen voor kinderen eigenlijk? Ook volwassenen houden van variatie, toch? Dus terwijl je een lekkere, gezonde lunch klaarmaakt voor je kinderen, kun je net zo goed ook een portie voor jezelf voorbereiden.

Een gezonde lunchbox bevat niet alleen granen, maar ook eiwitten, vetten en groenten. Hier zijn enkele gezonde tips.

  • Geef je kinderen naast de boterham ook hapklare groenten mee zoals radijsjes, komkommerstaafjes, wortelfrieten, kerstomaatjes, blaadjes witloof, stukjes paprika enz.

 

  • Of wat dacht je van groentensticks met een hummusdipsausje?

 

  • Bruine boterhammen zijn helemaal niet ongezond. Ze bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen. Varieer met speltbrood, notenbrood, volkorenbrood, focaccia, Turks brood, enz. Ook groentebrood is een optie. Je vindt het recept van Els van Elsitas hieronder.

 

  • Broodbeleg kan veel vetten bevatten. Wissel salami, hesp en vleessalade daarom geregeld af met gerookt vlees, ei, kipfilet en magere kaas. Ook groentenspreads zijn lekker, net als banaan, aardbei of avocado op de boterham.

 

  • Een boterham met choco af en toe kan heus geen kwaad. Zorg er wel voor dat je kind dan bij het ontbijt iets gezonders eet. Je kan ook kiezen voor notenpasta of pindakaas zonder suiker.

 

  • Vervang de boterhammen regelmatig door een gezonde wrap met geroosterde groenten en kip bijvoorbeeld, een omelet met kruiden, een stukje quiche of een hartige muffin.

 

  • Restjes van de avond voordien smaken de volgende dag vaak nog lekkerder koud: een stukje gebraden kip bijvoorbeeld, pasta met wat groenten en tonijn eronder, een gekookt eitje of een falafel doen je kind vast smullen.

 

  • Stop ook een lekker en gezond dessertje in de lunchbox: wat fruitsla of een fruitspiesje, een handvol noten of een potje yoghurt. Geef je je kind soms iets zoets mee, zoals een plakje cake of een muffin? Geen probleem. Je kunt zelfs daar een gezonde portie fruit in verwerken.

Verminderen

Recept voor lekker gezond groentebrood

​Bak het groentebrood in het weekend en stop een sneetje in de lunchbox van je kinderen om mee te nemen naar school.

Ingrediënten:

1 rode ajuin

selder

wortel of andere groenten in stukjes

teentje look

2eetlepels sesamzaadjes

200 gr amandelmeel

4 eieren

1 eetlepel kokosolie

snuifje zeezout

peper

eventueel andere kruiden

Bereiding:

Snijd de groenten in stukjes en stoof ze in de kokosolie.

Voeg kruiden, amandelmeel en eieren toe en meng.

Giet het deeg in een bakvorm en bak 30 tot 45 minuten in de oven op 175°

 

Smakelijk!

Verminderen