lunchbox winter
Ontdek de bijbehorende producten
Een ziekenhuisopname melden?

Elke werkdag een winterse lunchbox om van te smullen

5 heerlijke ideeën

​In de zomer is uw lunchbox makkelijk gevuld met heerlijke slaatjes en vers zomerfruit. Maar in de winter raakt de inspiratie vaak zoek. Net op het moment dat u wel wat extra vitamines kunt gebruiken. Met deze lekkere, gezonde en snelle ideeën wordt uw lunch ook in de winter het hoogtepunt van uw dag. Smakelijk!

​De winter vraagt veel van uw lichaam. Daarom kunt u tijdens de koudste en donkerste maanden van het jaar best wat extra voedingsstoffen gebruiken.

  • vitamine B: vindt u onder andere in mager vlees, verse groenten,
  • vitamine C: vindt u onder meer in alle citrusvruchten, paprika, aardappelen, spruitjes,
  • vitamine D: vindt u bijvoorbeeld in eieren, boter, vette vis,
  • vitamine E: vindt u onder andere in plantaardige olie, noten, zaden.

 

Tijd nu om hiermee aan de slag te gaan en een lekkere winterlunch klaar te maken voor elke dag van de werkweek.

Verminderen

Maandag

​Maak op zondag een grote portie lekkere curry en neem op maandag de overschotjes mee in uw lunchbox. 's Middags gewoon even opwarmen en u hebt een pittige lunch waar uw collega's jaloers op zullen zijn. U kunt natuurlijk ook altijd met hen delen, dat is nog zo gezellig.

Basisingrediënten voor een goeie curry:

  • currypasta,
  • verse wintergroenten,
  • kokosmelk of bouillon
  • kip, rundsvlees, lam of vis als optie.

Tip voor een tussendoortje: een mandarijntje.

Verminderen

Dinsdag

​Maak van dinsdag uw wrapdag op het werk. Neem bij het ontbijt wat groentjes en lekkere reepjes kip en rol die in de wrap. Doorsnijden en hup, uw lunchbox in. Ook uw kinderen zullen smullen van deze leuke lunchverrassing. Vervang de wrap door een kruidige omelet voor een glutenvrije lunch. 

Tip voor een tussendoortje: een handvol noten en gedroogde vruchten.

Verminderen

Woensdag

​Een slaatje kan ook in de winter in uw lunchbox. Vervang de zomergroenten door zacht gegaarde wintergroenten en werk af met kruiden of een vinaigrette die u op het laatste moment onder uw slaatje mengt. Deze groenten smaken heerlijk samen:

  • zoete aardappel,
  • wortel,
  • pompoen,
  • pastinaak,
  • raap,
  • rode biet,
  • spruitjes

Tip voor een tussendoortje: een kom stevige wintersoep die je in het weekend gemaakt en in kleine porties ingevroren hebt.

Verminderen

Donderdag

​Er is niets mis met een lekkere meergranen- of haverzemelenboterham tijdens de lunch. En met beleg kunt ook in de winter eindeloos variëren:

  • seitancurry,
  • pindakaas met appels,
  • banaan met stroop en kaneel,
  • pesto met paprika
  • cashewnoten met tzatziki,
  • groentenpaté,

Tip voor een gezond tussendoortje: wat gedroogde dadels en vijgen.

Verminderen

Vrijdag

​Om de werkweek goed af te sluiten kunt u uzelf eens lekker verwennen met een mini-quiche. Deze winterse combinaties zijn lekker en gezond:

  • zalm – broccoli – geitenkaas
  • witloof – knolselder – appel
  • roquefort – peren
  • snijbiet – ricotta
  • pompoen – knolselder – prei - ricotta
Verminderen

Een toplunchbox heel de winter lang

​Staat u al te popelen om aan uw lunch voor de komende week te beginnen? Hopelijk wel. Hier nog enkele tips om aan de slag te gaan.

  1. Plan per week.
  2. Maak uw lunchbox voor 's anderendaags terwijl u het avondeten bereidt.
  3. Laat uw kinderen meehelpen, zo is de kans groter dat ze alles lekker opeten.
  4. Wissel af en zorg voor een mooie presentatie. Deze tip geldt voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Het oog wil ook wat.
  5. Surf op het internet en kijk op Instagram en Pinterest voor tonnen inspiratie.
Verminderen