stress bij kinderen
Ontdek de bijbehorende producten
Een ziekenhuisopname melden?

Slaat de examenstress toe?

Zo help je je kind ontspannen (ook als het geen examens heeft)

​Houd jij tijdens de examens ook je hart vast voor huilbuien, stress en paniekaanvallen bij je student? Met deze tips leer je je kind ontspannen tijdens de examenperiode, en verminder je de stress in zijn of haar leven tout court.

Tips om te ontspannen tijdens de examens

​De examenperiode is intensief en vergt heel wat van je kind. Maar zolang de stress niet de bovenhand neemt, spartelt je zoon of dochter (én jijzelf) er zich wel door en daarna wacht een welverdiende vakantie. Hier vind je alvast enkele tips om de examenstress te verminderen.

  • Help je kind om zijn studies realistisch te plannen.
  • Zorg voor orde in zijn kamer en in de cursussen.
  • Las om het uur een kwartier pauze in.
  • Laat je kind tijdens de pauze wat bewegen of iets banaals doen: even naar de winkel, de was ophangen of de hond uitlaten. Zo krijgen de hersenen wat rust.
  • Vermijd tv en smartphone.
  • Zorg voor een gezonde snack: een stuk fruit, wat yoghurt of een handvol noten.
  • Wees een luisterend oor en laat je kind stoom aflaten na de studies of een examen.
  • Zorg dat je kind nog even ontspant voor het slapengaan.
  • Bewaak de nachtrust van je kind.
  • Blijf positief, wat er ook gebeurt.
Verminderen

Symptomen van stress bij kinderen

​De examenperiode kan erg stressvol zijn voor studenten (en hun ouders), maar ze gaat ook snel weer voorbij. Kinderen kampen echter, net als volwassenen, vaak ook tijdens langere periodes met stress. Als ouder merk je dat aan kleine dingen, zegt specialiste Els Vercruysse en haar team van Elsitas. Je kind heeft bijvoorbeeld moeite met opstaan of inslapen en voelt zich moe, ook al slaapt het voldoende. Het heeft geen zin om naar school te gaan, en zelfs hobby's boeien hem niet meer. Je kind klaagt over hoofd-, spier- en/of buikpijn, het piekert, heeft moeite om zich te concentreren en zaken te onthouden. Dat merk je aan de schoolresultaten en aan zijn zelfvertrouwen. Verder kan je kind sneller boos, angstig, neerslachtig of verdrietig zijn, het trekt zich terug of is net heel druk.

Verminderen

Zo verminder je de stress in het leven van je kind

Wil je dat je kind zich niet verliest in onze drukke prestatiemaatschappij, dan ben jij als ouder een belangrijke buffer én hun beste voorbeeld, meent Els Vercruysse van Elsitas.

  • Bewaak de agenda en de grenzen van je kind: houd zicht op zijn activiteiten en las rustmomenten in als het te veel wordt. Leer je kind tegelijk om ook zelf in te grijpen wanneer de balans tussen rust en drukte naar de verkeerde kant doorslaat. Leer hem of haar assertief te zijn en 'nee' te durven zeggen.

     
  • Zet je kind niet onder druk om steeds meer en beter te presteren. Gaan de schoolprestaties achteruit, bespreek dat dan zonder druk op te leggen. Zo geef je je kind ruimte om zelfvertrouwen te krijgen en een positief zelfbeeld te ontwikkelen.

     
  • Probeer te zorgen voor een stabiele thuissituatie.

     
  • Waak erover dat kinderen voldoende slapen, bewegen en buiten zijn. Ga bijvoorbeeld elke dag een halfuurtje wandelen met je kind en leer het om zich zelfstandig in het verkeer te begeven met de fiets.

     
  • Eet met je gezin zo gezond mogelijk. Maak tijd voor een goed ontbijt en om een gezonde lunchbox klaar te maken.

     
  • Geniet samen van kleine dingen.
Verminderen