​​​​​​​​​​

Inleiding

Duurzame mobiliteit is geen toekomstmuziek: het is alomtegenwoordig. En een van de belangrijkste manieren om ons persoonlijk vervoer groener en duurzamer te maken, is de elektrische mobiliteit. Maar bij zo’n transitie komen natuurlijk heel wat vragen kijken. Die zetten we graag voor u op een rij.


Auto

Wie elektrische mobiliteit zegt, denkt meteen aan elektrische auto’s. Daarom beginnen we met alle vragen over EV’s en hybrides.

FAQ's

De marktcijfers geven aan dat eind 2021 18,4 % van de nieuwe wagens die ingeschreven werden in België ofwel plug-inhybride, ofwel volledig elektrisch was. Die laatste groep alleen al was goed voor iets meer dan 40.000 wagens, wat neerkomt op een stijging van maar liefst 70 % op één jaar tijd. Febiac (de Belgische federatie van de automobielindustrie) verwacht dat tegen 2025 30 % van de nieuw ingeschreven voertuigen volledig elektrisch of oplaadbaar hybride zal zijn. En dat cijfer zou naar zo'n 50 % moeten stijgen tegen 2030. Nee, het is dus niet te vroeg om de aankoop van een elektrische wagen te overwegen. Maar als de aankoopprijs of de levensduur van de batterij u nog doet twijfelen, kan u kiezen voor leasing of huren op lange termijn om u vertrouwd te maken met dit soort aandrijving.

Een elektrische wagen is nog duurder bij aankoop dan een soortgelijk model op diesel of benzine. Maar deze meerkosten worden deels gecompenseerd door de daling van uw energiefactuur en de kleinere impact op het milieu. Het is wel aangeraden om uw batterijen bij u thuis of op het werk op te laden. Als u uw wagen vooral thuis oplaadt, is het een goed idee om de laadbeurten te combineren met zonnepanelen. Zo produceert en verbruikt u energie op een lokale manier!
De laadpalen die u kan gebruiken als u uw wagen onderweg moet opladen, zijn niet altijd goedkoop, vooral als het een snellaadpaal is. In dat geval zijn de gebruikskosten bijna hetzelfde als bij een wagen met een verbrandingsmotor.

Een elektrische wagen is fiscaal aantrekkelijk. De situatie verschilt wel naargelang u hem in Vlaanderen of Wallonië inschrijft.

Als u in het Waalse Gewest of het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest woont, geniet u:

  • een verlaagde belasting op inverkeerstelling van 61,5 euro;
  • een eveneens beperkte jaarlijkse verkeersbelasting van 85,27 euro.

In het Vlaamse Gewest bestaat er simpelweg geen jaarlijkse verkeersbelasting of belasting op inverkeerstelling

In welk gewest u ook woont, u geniet 100% fiscale aftrekbaarheid als u uw elektrische wagen op naam van uw bedrijf koopt.

Tot voor kort was het aanbod sterk gefocust op wagens van hogere klassen en kleinere modellen.
Maar nu zijn de autoconstructeurs hun assortiment aan het uitbreiden in de middenklasse en het valt te verwachten dat het aanbod nog ruimer zal worden. Zo zijn er voortaan ook meer en meer elektrische bestelwagens en zelfs vrachtwagens verkrijgbaar.

De afgelopen jaren is de reële autonomie van elektrische wagens fors toegenomen en kan die tussen 200 en 400 km liggen afhankelijk van het model. De koude heeft wel een impact op de autonomie. Bij vriesweer moet u bijvoorbeeld rekening houden met een capaciteitsverlies van enkele procenten, als de wagen buiten geparkeerd staat, en tot 25 % als u in extreem koud weer rijdt. In de zomer beïnvloedt de airconditioning dan weer de capaciteit van uw batterij.
Wat voor weer het ook is, onthoud dat de batterij van uw elektrische wagen niet van hitte houdt, die ze verzwakt. Probeer dus om niet plots te versnellen en al te bruusk te remmen. Dat vergt namelijk veel energie en verhit de onderdelen van de batterij, waardoor die beschadigd raken.

De meeste constructeurs raden een jaarlijks onderhoud aan. De onderhoudskosten van een elektrische wagen liggen, zo hebben verschillende onderzoeken aangetoond, 40 tot 50 % lager dan die van klassieke wagens. Dat is deels te danken aan het beperkte aantal onderdelen in elektrische motoren, waardoor er minder slijtage is. U hoeft geen olie te verversen en er is geen versnellingsbak aanwezig. De remmen slijten minder snel af dankzij het systeem waarbij energie teruggewonnen wordt bij het remmen. De banden verslijten doorgaans echter sneller door het hogere gewicht van elektrische wagens.

Een uitgebreid Amerikaans onderzoek uit 2021 heeft aangetoond dat 100 % elektrische voertuigen relatief minder snel in brand schieten dan voertuigen die werken op traditionele brandstoffen en hybride modellen. Verbazend genoeg bleek dat die laatste categorie zelfs het gemakkelijkste vlam vat.
Het is echter moeilijk om de opkomende markt van de elektrische wagen te vergelijken met traditionele voertuigen die al veel langer op onze wegen rondrijden. Het brandgevaar neemt immers toe met de ouderdom van het voertuig en momenteel zijn elektrische wagens gemiddeld veel recenter dan wagens op benzine of diesel. Voorlopig kunnen we dus alleen maar stellen dat het brandgevaar niet groter is bij een 100 % elektrische wagen.

Fiets en andere alternatieve vormen van mobiliteit

E-bike, speed pedelec, steps, hoverboards. Ze zijn er in alle maten, soorten en kleuren. En natuurlijk zijn er ook hier enkele interessante vragen.

FAQ's

Als u met de fiets naar het werk gaat, kan u een fietsvergoeding krijgen. Dat is een vergoeding 'van de kosten voor verplaatsingen met de fiets' die enkel voor woon-werkverkeer wordt toegekend aan werknemers. Als u bijvoorbeeld het traject van bij u thuis tot aan het station met de fiets aflegt, kan u deze vergoeding echter ook met andere vergoedingen voor de kosten van het openbaar vervoer combineren.
Deze vergoeding is niet verplicht. Uw werkgever is dus vrij om ze al dan niet toe te kennen aan zijn personeel, en het bedrag ervan wordt eveneens bepaald door de werkgever, behalve wanneer in de vergoeding voorzien wordt door het paritair comité (PC) waarvan het bedrijf afhangt. De voorwaarden om een fietsvergoeding te krijgen, verschillen ook van bedrijf tot bedrijf (sommige vragen dat u minstens halftijds met de fiets komt!).
Voor de fietsvergoeding geniet u een fiscale vrijstelling. Sinds 1 januari 2022 geldt deze tot 0,25 euro/km. Als uw werkgever u een vergoeding geeft van 0,25 euro/km of minder, is het totaalbedrag volledig belastingvrij. Maar als uw vergoeding hoger ligt, wordt het deel boven 0,25 euro/km belast. Als uw werkgever u 0,27 euro/km toekent, wordt u dus belast op 0,02 euro/km.

Om u met de fiets te verplaatsen, is geen enkele verzekering verplicht. Maar sommige zijn wel erg handig, want er kan altijd iets gebeuren (schade aan derden bijvoorbeeld).
Bij AG raden we u aan om de familiale verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) af te sluiten. Deze verzekering biedt financiële dekking voor de materiële of lichamelijke schade die u (of iemand voor wie u aansprakelijk bent) veroorzaakt in het kader van uw privéleven. Die dekking kan ook goed van pas komen wanneer u met de fiets rijdt: de schade kan namelijk snel oplopen als u een kras maakt op een auto of een voetganger aanrijdt.
Een omnium dekt niet alleen de schade aan derden, maar beschermt uw fiets ook tegen diefstal en eventuele schade. Deze verzekering dekt u ook als fietser. U kan dus kiezen voor een bescherming op maat voor u en uw fiets. U kan bijvoorbeeld een ongevallenverzekering combineren met bijstand. Zo kan u zorgeloos de fiets nemen!

U kan evengoed een ongeval veroorzaken wanneer u met de fiets rijdt. Daarom vindt u hier de aangeraden verzekeringen om de schade te dekken die u eventueel aan derden kan toebrengen. Ze zijn afhankelijk van het type elektrische fiets en de maximumsnelheid.

Uw elektrische fiets heeft een maximale snelheid van 25 km/u, zonder trapondersteuning of autonome motor

Net zoals een gewone fiets wordt deze gedekt door de familiale verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Een BA Privéleven is dus voldoende om schade aan derden te dekken.

U hebt een e-bike of een speedpedelec

In dat geval moet u een onderscheid maken tussen de verschillende types op basis van de maximumsnelheid en de aandrijving:

  • Uw elektrische fiets heeft een maximale snelheid van 25 km/u,
    ongeacht of hij nu trapondersteuning (de elektrische ondersteuning werkt alleen wanneer u trapt) of een autonome motor heeft
    • Het is niet nodig om hem in te schrijven.
    • Een BA Privéleven is voldoende om schade aan derden te dekken.
  • Uw elektrische fiets bereikt snelheden tussen 25 km/u en 45 km/u
    • met trapondersteuning:
      • Hij moet ingeschreven worden en krijgt dus een nummerplaat.
      • Een BA Privéleven is voldoende om schade aan derden te dekken.
    • met een autonome motor:
      • Hij moet ingeschreven worden en krijgt dus een nummerplaat.
      • U moet ook een BA Auto nemen voor uw fiets. Deze verzekering komt tussen om de schade te dekken die u eventueel aan derden kan toebrengen.

Als u twijfelt over welke verzekering de beste is voor uw fiets, aarzel dan niet om contact op te nemen met uw verzekeringsmakelaar of verzekeringsadviseur.

Elektrische fiets, elektrische step, monowheel of hoverboard ... Om uw elektrische 'zachte' vervoermiddel met name te verzekeren tegen ongevallen of pech, kan u beter kiezen voor een specifieke omniumverzekering.
Bij AG verzekeren we uw verplaatsingen met de fiets dankzij de omniumverzekering Top Fiets. Met de Top Fiets van AG beschermt u uw vervoermiddel tegen diefstal, materiële schade, ook als uw batterij vlam vat, en ongevallen. En u krijgt bijstand.

Elektrisch opladen

Heel wat mensen zitten met vragen over het opladen van hun elektrische auto. U misschien ook? Dan vindt u hier ongetwijfeld het antwoord.

FAQ's

Ja! Het opladen van uw wagen heeft normaal geen invloed op uw dagelijkse leven. Het klopt wel dat een laadpaal een grote hoeveelheid van de beschikbare energie bij u thuis verbruikt, maar hij kan uitgerust worden met een systeem dat de stroom dynamisch verdeelt (active load balancing in het Engels). Dat systeem detecteert of er andere energieverslindende toestellen in gebruik zijn, zoals uw afwas- of droogmachine, en stemt het laadvermogen automatisch af op het beschikbare vermogen met als doel kortsluiting te vermijden.

U hoeft uw wekker helemaal niet in het midden van de nacht te zetten. Wel is het aangeraden om uw wagen niet te lang te laten insteken wanneer hij volledig is opgeladen.
In de winter, wanneer het erg koud is, kan het echter een goed idee zijn om uw wagen toch te laten insteken. Sommige modellen verbruiken namelijk energie om de batterij te verwarmen voor een optimale capaciteit en efficiëntie. Lees de aanbevelingen van de fabrikant dus aandachtig.

Doorgaans is het niet goed voor batterijen om 100 % opgeladen of tot 0% opgebruikt te worden. Om de batterij te beschermen, kan u het beste extremen vermijden. Veel elektrische modellen zijn trouwens niet echt 100 % opgeladen, wanneer ze dat aangeven, want de wagen is zo ingesteld dat er nog een marge is en extremen dus vermeden worden. Hetzelfde geldt voor 0 %.
Let op: de extremen vormen enkel een probleem wanneer ze zich vaak voordoen. Het is bewezen dat batterijen langer meegaan als ze niet voortdurend aan extremen worden blootgesteld. Om uw batterij te beschermen, moet u er dus op letten dat ze tussen 20 en 80 % opgeladen blijft.

Misschien heeft u al wel eens horen vertellen over een elektrische wagen die vlam vatte. Nochtans is deze technologie uiterst veilig. De batterijen beschikken over beheersystemen die de nodige veiligheid garanderen tijdens normaal gebruik of bij een ongeval. Bij een ongeval wordt het hoogspanningssysteem bijvoorbeeld automatisch uitgeschakeld, zodat de brandweerlui in alle veiligheid hun werk kunnen doen. Het klopt wel dat een brand heviger kan zijn als de batterij beschadigd is. Maar er bestaan genoeg technieken om dit soort brand te doven. En statistisch gezien is het risico dat een elektrische wagen vlam vat niet groter dan bij een wagen met verbrandingsmotor.

Er bestaan twee soorten laadpalen:

  • de 'normale' laadpalen, die u op kantoor, bij u thuis of langs de weg vindt en waarvoor u uw eigen kabel nodig hebt. Bij dat type laadpalen kan het opladen meerdere uren in beslag nemen.
  • de snellaadpalen, waaraan de kabel vastzit en die, naargelang de capaciteit van de batterij in uw wagen, minstens twintig minuten nodig hebben voor het opladen.

U kan uw elektrische wagen ook in een huishoudelijk stopcontact steken. Let wel: de oplaadtijd zal veel langer zijn (48 tot 96 uur om uw wagen volledig op te laden). Deze oplossing is dus niet ideaal bij intensief gebruik.

U kan de batterij van uw wagen bij u thuis opladen via een normaal stopcontact dankzij de laadkabel die u bij de wagen krijgt. Maar het is veel sneller om uw wagen via een laadpaal thuis of op het werk op te laden.
U kan ook de publieke laadpalen gebruiken. U vindt er zo'n 15.000 in België, sommige daarvan zijn snellaadpalen. Als u door Europa reist, staan er momenteel ongeveer 400.000 laadpalen tot uw beschikking.
Hou er wel rekening mee dat deze laadpalen deel uitmaken van talrijke netwerken waarvoor u vaak een abonnement moet nemen. U kan vervolgens uw batterij opladen aan de laadpalen van dat netwerk via een specifieke pas, een app op uw smartphone of een sms.
En als u geen abonnement hebt, kan u dankzij bepaalde grote ketens, onze partner Mobiflow bijvoorbeeld, uw elektrische wagen opladen terwijl u inkopen doet.

Uw bankkaart komt niet echt van pas wanneer u uw elektrische wagen wil opladen. In de meeste gevallen hebt u daarvoor een pas of badge nodig van een gespecialiseerde dienstverlener.
Om uw elektrische wagen op te laden via de publieke laadpalen, kiest u het beste voor een specifieke laadpas die gekoppeld is aan een app, met een overzicht van waar de laadpalen zich bevinden en hoeveel het opladen kost. Sommige spelers zijn immers niet transparant over hun prijzen. En de tarieven kunnen sterk variëren per pas en dus per netwerk dat u kiest.
Kies uw laadpas ook in functie van het beschikbare netwerk of neem bij voorkeur een universele laadpas waarmee u bij een maximum aan laadpalen terechtkan. Dat geldt des te meer als u niet de mogelijkheid hebt om uw wagen bij u thuis op te laden.

Jammer genoeg is er momenteel niemand die u toegang kan geven tot alle laadpalen met een enkele laadpas. De markt telt honderden spelers, waardoor het moeilijk is om overal te kunnen opladen. Als we een laadpas echter vergelijken met een tankkaart, is die laatste vaak beperkt tot één leverancier van een bepaald merk en kan ze vaak enkel in een bepaalde regio gebruikt worden.
Klanten van tankstations kunnen daarentegen wel altijd betalen met hun bankkaart, wat zeker niet altijd het geval is voor publieke laadpalen. Daarom werken de hele sector en onze partner Optimile eraan om de interoperabiliteit te verbeteren. Het doel? Klanten op termijn de mogelijkheid bieden om met een enkele pas eender welke publieke laadpaal te gebruiken.

In 2014 besliste Europa om een genormaliseerde aansluiting (type 2) in te voeren voor het normaal opladen, dat meerdere uren in beslag neemt. Voor de 'normale' opladers, die u op kantoor, bij u thuis, maar ook langs de kant van de weg vindt, kan u dus de kabel gebruiken die u bij uw wagen krijgt. En voor de snellaadpalen is CCS de norm voor de aansluiting. Dat betekent dat u bij de snellaadpalen vaak de keuze hebt tussen twee verschillende connectoren, waarvan er één aan de paal vastzit.

De wallbox is een laadpaal. Hij kan bevestigd worden tegen de muur of op een paal. Dit is het populairste systeem om thuis op te laden.

De wallbox heeft vier voordelen:

  • Veiligheid
    Dankzij het veiligheidssysteem dat het laadproces onmiddellijk stopzet bij een storing, vermijdt een wallbox de risico's op kortsluiting die zich kunnen voordoen tijdens het opladen via een normaal stopcontact in de muur.
  • Snelheid
    Opladen via een laadpaal gaat een stuk sneller dan via een gewoon stopcontact. Afhankelijk van de capaciteit van de laadpaal volstaat 4 tot 11 uur. Het is belangrijk om het vermogen van uw voertuig af te stemmen op dat van uw elektrische installatie en op uw dagelijkse behoeftes wat het aantal kilometers betreft.
  • Intelligente functies
    Opvolging van elke oplaadbeurt, optimalisatie van het opladen, geen risico om het elektriciteitsnet bij u thuis te overbelasten, onderscheid tussen opladen voor professionele en private doeleinden mogelijk ...
  • Milieuvriendelijkheid
    Als u uw wagen vooral thuis oplaadt, kan u de laadbeurten combineren met zonnepanelen. Zo produceert en verbruikt u energie op een lokale manier!
  • U kan ook investeren in een thuisbatterij, waarmee u tijdelijk de geproduceerde energie, die u niet altijd nodig hebt overdag, kan opslaan.

Voordat u een laadpaal koopt, moet u zich de volgende vragen stellen:

  • Waarvoor gebruik ik mijn elektrische wagen?
    Als u maar een beperkt aantal kilometers per dag aflegt en u de mogelijkheid hebt om uw wagen elke nacht op te laden, is een laadpaal met een gematigde oplaadsnelheid (van 7,4 kW bijvoorbeeld) perfect om uw voertuig volledig op te laden.
    Als u dan eens snel of dringend moet opladen, kan u altijd de publieke snellaadpalen gebruiken.
  • Wat is het laadvermogen van de batterij in mijn elektrische wagen?
    Het laadvermogen van de batterij heeft inderdaad een invloed op de oplaadtijd. Het vermogen van de laadpaal moet dus aangepast zijn aan dat van het voertuig. Bepaalde voertuigen hebben echter een geïntegreerde lader met een beperkt laadvermogen.
    Het is dus een goed idee om deze oplaadcapaciteit te controleren voordat u een wallbox laat plaatsen. Dat geldt zowel voor oplaadbeurten thuis als via een publieke laadpaal.
  • Wat is de fasering van mijn elektrische installatie?
    Uw elektrische installatie speelt ook een rol voor het laadvermogen. Afhankelijk van het feit of uw aansluiting op het elektriciteitsnet eenfasig of driefasig is, kan u uw wagen sneller of minder snel opladen. Het is belangrijk dat u voldoende netspanning hebt in functie van uw elektriciteitsbehoeftes. Als u een eenfasige aansluiting hebt, kan u eventueel een verzwaring van uw elektriciteit aanvragen bij uw netbeheerder om over te schakelen naar een driefasige aansluiting. Deze oplossing is echter niet mogelijk voor alle woningen. Ze is ook duur, enerzijds door de kostprijs van de verzwaring en anderzijds door de impact op uw maandelijkse energiefactuur.

U kan dus beter altijd een beroep doen op een professionele elektricien bij de installatie van een laadpaal, zodat u in alle veiligheid uw wagen kan opladen. Hetzelfde geldt ook als u van plan bent om alleen maar een normaal stopcontact te gebruiken.

Het plaatsen van een laadpaal is voor zowel particulieren als bedrijven fiscaal voordelig. Sinds 1 september 2021 kan iedereen die thuis een slimme laadpaal laat installeren, een belastingvermindering van 45 % genieten, met een maximumbedrag van 1500 euro per belastingbetaler. Dat geldt voor eigenaars, maar ook voor huurders.
Dit fiscale voordeel zal progressief afnemen: de belastingvermindering zal 30 % bedragen vanaf 2023 en slechts 15 % in 2024. Voor bedrijven bedraagt de belastingaftrek 200 % sinds 1 september 2021, en in 2023 wordt dat 150 %.
Als bedrijf moet u er wel rekening mee houden dat de laadpaal een deel van de dag ook toegankelijk moet zijn voor andere gebruikers.

Verzekering

Elektrische mobiliteit moet natuurlijk in alle veiligheid kunnen. En dat kan dankzij de juiste verzekering.

FAQ's

Wat de berekening van de verzekeringspremie betreft, is er geen verschil ten opzichte van een voertuig dat aangedreven wordt door benzine, diesel of een andere traditionele brandstof. De premie is altijd gebaseerd op dezelfde elementen, namelijk: leeftijd en woonplaats van de bestuurder, aantal schadegevallen, vermogen en waarde van de wagen enz.
Let op: aangezien het vermogen en de waarde van de wagen belangrijke elementen zijn bij de berekening van de premie en deze bij elektrische wagens vaak hoger liggen dan bij een soortgelijke wagen met verbrandingsmotor, zal de premie dus misschien iets hoger uitvallen.
Vergeet niet dat als de autonomie van uw elektrische wagen nog beperkt is of als u uw rijgewoontes aan het veranderen bent, de kilometerverzekering, die ideaal is voor bestuurders die minder dan 15.000 km/jaar afleggen, ook geschikt is voor elektrische wagens.

Of u nu aan het stuur zit van een wagen op diesel of benzine, dan wel van een hybride of elektrische wagen: wanneer u op de openbare weg rijdt, bent u wettelijk verplicht om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (of BA) auto te hebben. Of u nu schade toebrengt aan andere weggebruikers bij een ongeval waarvoor u aansprakelijk bent, schade aan derden of lichamelijke schade aan uw passagiers, het is de BA die al deze gevallen dekt. Brand, diefstal, glasbreuk, aanrijding met dieren, natuurgeweld en materiële schade: de omniumverzekering dekt heel wat schadegevallen, ook bij elektrische voertuigen. Als u kiest voor een omniumverzekering, bent u gerust, ook wat betreft de dekking van risico's die specifiek zijn voor elektrische auto's.
Laadkabels, eventuele bijkomende veiligheidsmaatregelen na een ongeval ... Kijk goed na of deze nieuwe behoeften gedekt zijn wanneer u de offertes van de verschillende verzekeringsmaatschappijen vergelijkt.

Een defecte batterij is bij elektrische wagens, net als bij wagens met een verbrandingsmotor, niet uitgesloten. Bijstand is dus aangeraden.
Wist u dat ... de pechverhelpers speciaal uitgerust zijn om te kunnen inspelen op deze nieuwe behoeften? Ze beschikken bijvoorbeeld over 'boosters' om de wagen ter plaatse op te laden! Zo is uw batterij voldoende opgeladen om tot de dichtstbijzijnde laadpaal of zelfs tot thuis te rijden.

Bij de omniumverzekering maken we een onderscheid tussen de klassieke risico's en de risico's die specifiek zijn voor elektrische en hybride voertuigen.
De klassieke risico's zoals diefstal, glasbreuk, brand en schade door een natuurramp worden ook gedekt door een multirisicoverzekering voor elektrische en hybride wagens. Deze risico's worden gedekt ongeacht de aandrijving.
Daarnaast zijn er specifieke risico's, zoals de waarborg voor diefstal of beschadiging van de laadkabel, maar ook extra veiligheidsmaatregelen die genomen moeten worden in geval van ernstige schade aan het elektrische of hybride voertuig of aan de batterij.
Uit veiligheidsoverwegingen moet het voertuig soms in quarantaine geplaatst worden of ondergedompeld worden in een 'blusbak'. Deze maatregelen hebben altijd als doel te vermijden dat de batterij vuur vat en/of dat er extra schade ontstaat. Aan zulke interventies is echter een aanzienlijk kostenplaatje verbonden.

Het antwoord is JA!
Wat de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid betreft, is er geen verschil ten opzichte van een voertuig dat aangedreven wordt door benzine, diesel of een andere traditionele brandstof. U kan dus een standaardverzekering burgerlijke aansprakelijkheid nemen voor uw elektrische wagen. Zelfs als het voertuig in brand schiet en schade toebrengt aan derden, zal de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid tussenkomen.
En door te kiezen voor de Top Omnium van AG kan u ook gerust zijn wat de dekking van de specifieke risico's voor elektrische wagens betreft: laadkabels, eventuele extra veiligheidsmaatregelen na een ongeval, zoals het onderdompelen in een speciale bak ... We blijven dus trouw aan ons 'alles is verzekerd, behalve ...'-basisprincipe, dat alle schade aan het voertuig dekt, wat de oorzaak ook is, behoudens vier uitzonderingen die duidelijk aangegeven zijn.

Of de laadpaal nu in de garage, tegen een buitenmuur van het huis of op de oprit geïnstalleerd is: zolang hij aangesloten is op de elektrische installatie van uw huis, hangt de verzekering van de laadpaal af van de voorwaarden van uw woningverzekering.
Let op: de laadpaal wordt niet altijd gedekt door de basisformule. De gevolgen van een brand die veroorzaakt is door de laadpaal of door de thuisbatterij, worden daarentegen wel altijd gedekt. Controleer de overeenkomst van uw woningverzekering, om er zeker van te zijn dat deze wel degelijk de kosten in verband met schade aan de laadpaal zelf bij brand, beschadiging of diefstal terugbetaalt.
Als uw woningverzekering niet voldoende dekking biedt, kan u een 'alle risico's'-formule nemen voor de laadpaal. Zo geniet u een ruimere dekking in geval van brand, diefstal, pech, schade door een aanrijding of een menselijke fout en meer.
Als de laadpaal evenwel niet aangesloten is op de elektrische installatie van uw huis, wordt deze niet gedekt door uw woningverzekering. In dat geval moet u kiezen voor een verzekering Alle Risico's om de laadpaal optimaal te beschermen.

Bij een brand in uw woning die veroorzaakt is door uw elektrische wagen of de batterij ervan, is het de brandverzekering die tussenkomt en u vergoedt.
Uw verzekering zal echter een derde partij zoeken bij wie ze beroep kan aantekenen, zoals een autoverzekering, als het de wagen is die de brand veroorzaakt heeft. Het maakt daarbij niet uit of het uw wagen is of die van een vriend die bij u geparkeerd staat om zijn wagen op te laden in uw garage.

Leasen

Het is ongetwijfeld één van de vaakst gehoorde meningen over EV’s: ze zijn duurder dan klassieke auto’s. Maar wist u dat u uw elektrische auto ook kan leasen?

FAQ's

Als u (nog) geen elektrische wagen wil kopen, kan u altijd voor private lease opteren. Dit soort overeenkomst, dat gebaseerd is op verhuur voor een lange termijn en diensten, maar ook het onderhoud van de wagen omvat, is voortaan ook mogelijk voor particulieren.
Net als bij een aankoop kiest u een wagen die past bij uw wensen, gewoonten en budget. Dat laatste is gemakkelijk te berekenen: vermenigvuldig de maandelijkse afbetaling met het aantal maanden van de overeenkomst. Dit vaste maandbedrag hangt af van de waarde van de auto, het aantal kilometer per jaar en de duur van de overeenkomst (gemiddeld tussen drie en vijf jaar). Er kunnen echter extra kosten bijkomen, zoals de vrijstelling voor eventuele schade of als u het overeengekomen kilometeraantal overschrijdt.
Het hele administratieve gedeelte wordt anderzijds wel uit handen genomen: onderhandeling over de aankoopprijs, aankoop, procedure voor de inschrijving, herverkoop ... Hetzelfde geldt voor het technische gedeelte: verzekering, afhandeling van een ongeval, pech, de jaarlijkse vervanging van de banden. En u geeft het voertuig terug wanneer de overeenkomst voor de private lease afgelopen is.
Wist u dat ... AG een partnerschap heeft gesloten met Arval, de belangrijkste leasingmaatschappij in België? Samen lanceerden ze Go4Lease, een gepersonaliseerd en dus op u afgestemd leasingaanbod voor professionals en particulieren. Go4Lease combineert de expertise en voordelen van leasing met een verzekeringsaanbod op maat. U behoudt uw voordelen als verzekerde, zoals een lage bonus-malus, en u rijdt in alle rust met uw wagen voor een vast maandelijks bedrag.
Meer info? Ga naar http://www.go4leaseag.be of contacteer uw verzekeringsmakelaar of -adviseur.

Ja, met de Go4Lease private lease-formule kan u met een elektrisch model rijden vanaf +/- 600 euro* per maand, btw inbegrepen, voor een overeenkomst van 36 maanden en 10.000 kilometer per jaar.
Deze prijs bestaat uit een leasinggedeelte (service en onderhoud) en een verzekeringsgedeelte.
Het leasinggedeelte omvat de administratieve kosten (belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting), het onderhoud, de herstellingen en de zomerbanden.
Het verzekeringsgedeelte omvat de burgerlijke aansprakelijkheid (basiswaarborg auto), de multirisico's (kleine omnium), de materiële schade (grote omnium) en de Top Bijstand. De details kan u lezen in de informatiefiches, die verkrijgbaar zijn bij uw verzekeringsmakelaar of -adviseur.

Hebt u zelf nog een vraag over elektrische mobiliteit, maar vond u hier niet het antwoord? Stuur uw vraag dan naar electric.mobility@aginsurance.be. We bezorgen u dan snel een antwoord. En wie weet nemen we uw vraag dan ook op in deze lijst.

Duurzame mobiliteit met AG

Verzekeren

Ontdek onze promoties op de verzekering van uw hybride of elektrische wagen.

Meer info

Leasen

Waarom kopen als u uw nieuwe EV of hybride ook kan leasen?

Meer info

Laden

Laad uw wagen gemakkelijk en veilig op met een handige thuislaadpaal.

Meer info