benzine diesel hybride
Ontdek de bijbehorende producten

Diesel, benzine of hybride

Welke wagen past het best bij jou?

​Zowel in aankoop als in verbruik worden de prijsverschillen tussen benzine- en dieselwagens steeds kleiner. Ook hybride auto's winnen terrein. Met deze tips maak je uit welk type voertuig het best past bij jouw mobiliteitsgewoonten.

Op 1 augustus 2017 reden er volgens Statbel in België 5.785.447 personenwagens rond, waarvan meer dan de helft dieselauto's. Maar hun percentage neemt af (-2,5% in 2017), terwijl het aantal benzinewagens gestaag stijgt (+6,2% in 2017). Nog in 2017 verdubbelde de verkoop van hybride auto's. Wat wordt jouw volgende auto?

Verminderen

Veelrijder

Rijd je per jaar minstens 30.000 kilometer, dan is en blijft een dieselwagen vaak de beste optie. Hoewel de dieselprijs aan de pomp overstijgt deze van de benzineprijs, blijft een dieselwagen interessant als je lange afstanden aflegt. Want wanneer je vaak aan een constante snelheid rijdt – op de autosnelweg bijvoorbeeld – verbruikt een dieselmotor zo'n 15% minder dan een benzinemotor.

Dieselwagens hebben de reputatie vervuilend te zijn. Dat klopt voor oudere diesels, maar de nieuwste generatie dieselmotoren zijn qua uitstoot van CO2, fijn stof en stikstofoxides enorm verbeterd.

Minpunt aan een dieselwagen is dat hij in aankoop duurder uitvalt dan een vergelijkbare benzineauto en dat de verkeersbelasting op diesels de afgelopen jaren sneller gestegen is dan die op benzinewagen. Bovendien zal het steeds moeilijker worden om je oude dieselwagen kwijt te raken op de tweedehandsmarkt omdat de vraag naar diesels afneemt.

Verminderen

Weinig autosnelwegen

​Een benzinewagen is vaak de beste optie wanneer je jaarlijks minder dan 20.000 kilometer aflegt en maar af en toe op de autosnelweg rijdt. Hij is geschikt voor kortere afstanden en verplaatsingen in de stad.

Benzinewagens stoten door de band genomen minder fijn stof uit dan diesels. Toch zijn ze niet altijd schoner. Zo kan een oude benzinewagen vervuilender zijn dan een nieuwe diesel.

Voor een nieuwe benzinewagen betaal je doorgaans minder dan voor een diesel. Ook de fiscale lasten liggen lager. Houd er wel rekening mee dat een benzine meestal iets meer verbruikt en dat de motor een kortere levensduur heeft.

Verminderen

File, stad en stoplichten

​Sta je vaak in de file of heb je veel stoplichten op je traject, dan is een hybride auto wellicht iets voor jou. In een hybride wagen wordt de klassieke verbrandingsmotor – meestal op benzine – bij het vertrekken en versnellen ondersteund door schone een elektromotor. Bij korte afstanden kan de wagen zelfs (traag) volledig elektrisch rijden. Op dat moment stoot je auto geen schadelijke stoffen uit en dat is natuurlijk bijzonder interessant in steden met lage-emissiezones. Hybride wagens zijn niet goedkoop, maar de overheid moedigt de aankoop aan met interessante fiscale incentives.

Wanneer je met een hybride voertuig lange afstanden aflegt op de autosnelweg, dan biedt de elektrische motor weinig meerwaarde. Je hybride verbruikt dan zelfs meer dan een diesel omdat hij zwaarder is door de batterij. Voor wie vaak lange afstanden aflegt, is een hybride voertuig dus minder geschikt.

Verminderen

Conclusie

​Wil je weten welk type brandstof het best past bij jouw mobiliteitspatroon, dan houd je best rekening met:

  1. de afstanden die je aflegt,
  2. de plekken waar je rijdt,
  3. de ecologische voetafdruk die je wilt nalaten.

Vergelijk sowieso verschillende hybride, benzine- en dieselmodellen met elkaar en maak ook eens een testrit.

Verminderen