Delen
Ontdek de bijbehorende producten

Veiliger autorijden? Ontdek de rijhulpsystemen!

 

In de jaren 1950 begonnen autoconstructeurs interesse te tonen voor veiligheid, met onder meer de invoering van de autogordel. Die was destijds revolutionair en redt ook vandaag nog vele levens. De mentaliteit is sindsdien veranderd en het aantal rijhulpsystemen nam een hoge vlucht in de autosector. Verschillende systemen behoren vandaag tot de standaarduitrusting, terwijl er nog heel wat andere ontwikkeld zijn.

Waarvoor dienen ze?

Rijhulpsystemen dragen bij tot uw veiligheid!

  • Ofwel kunt u er een ongeval of een gevaarlijke situatie door vermijden,
  • ofwel proberen ze de gevolgen ervan tot een minimum te beperken.
Verminderen

Waarom zo'n evolutie?

Voor uw veiligheid! Het is bewezen dat deze rijhulpsystemen het aantal ongevallen en de ernst ervan verminderen. Wist u dat een aantal van deze systemen bij wet verplicht zijn? Dat geldt onder meer voor het 'Electronic Stability Program' (ESP), dat sinds 2014 in de standaarduitrusting van de nieuwe modellen zit en op 1 november 2015 verplicht wordt. Het bewijst alvast dat rijhulpsystemen een positieve impact hebben op ongevallen. Nog andere zullen in de toekomst wettelijk verplicht worden. Het Europees Parlement keurde een tekst goed waardoor nieuwe auto's tegen 2018 uitgerust moeten zijn met een systeem, genaamd eCall, dat bij een ongeval automatisch de hulpdiensten belt.

Verminderen

Welke zijn de belangrijkste rijhulpsystemen op de markt?

 

  • ESP-ESC: elektronische stabiliteitscontrole (ESC) heeft als doel de stabiliteit van de wagen te verbeteren, door het slippen van wielen vast te stellen en te verminderen. Het systeem helpt de bestuurder om de controle over het stuur niet te verliezen, waardoor een ongeval vermeden kan worden of minder ernstig is.
  • eCall (Emergency Call): dit systeem belt automatisch een hulpcentrale als de wagen van de verzekerde bij een ongeval betrokken is. Zo nodig worden de hulpdiensten (112) opgeroepen. Op die manier zijn ze sneller ter plaatse en worden lichamelijke letsels vlugger behandeld. Daardoor dalen de kosten van de lichamelijke schade.
  • AEB (Automatic Emergency Braking): doet de wagen automatisch vertragen en probeert de ernst van de schok tot een minimum te beperken als een botsing onvermijdelijk is. Het is een autonoom noodstopsysteem dat de wagen afremt en eventueel doet stoppen om een aanrijding te vermijden. Het helpt kop-staartbotsingen te vermijden.
  • Adaptive Cruise Control: dit is een 'normale' cruise control met een aantal extra's. Het systeem meet onder andere de afstand en de relatieve snelheid tussen de wagen en de voorligger. Als de afstand te klein wordt, vermindert het systeem de snelheid door te vertragen of automatisch de remmen in werking te stellen. Als afremmen niet volstaat, weerklinkt een waarschuwingssignaal. Het systeem biedt de mogelijkheid om de snelheid van de wagen aan te passen en zo voldoende afstand te houden van de voorligger.  
  • Lane Support: waarschuwt en/of helpt de bestuurder om op zijn rijstrook te blijven als hij die onbewust, of zonder een richtingaanwijzer te gebruiken, verlaat.
  • Dodehoekwaarschuwing: de bestuurder wordt gewaarschuwd als er zich een voertuig in de dode hoek bevindt, meer bepaald als het zich bevindt in de zone die de bestuurder niet kan zien. Het systeem werkt via camera of radar. Er gaat dan een lichtje branden in de buitenspiegels.
  • Attention Assist: merkt slaperigheid aan het stuur op. Als het systeem bij de bestuurder tekenen van vermoeidheid of toenemende onoplettendheid vaststelt, zal het hem aanraden om een pauze te nemen. Het analyseert dus in grote lijnen het gedrag van de bestuurder.
  • Speed Assist system: helpt de bestuurder om zich aan de aanbevolen maximumsnelheid te houden. Het systeem informeert de bestuurder over de huidige maximumsnelheid, waarschuwt hem als hij die overschrijdt, en belet de wagen om sneller te rijden. De maximumsnelheid kan worden bepaald door de bestuurder of, voor meer geavanceerde systemen, via een systeem dat de borden met de maximumsnelheid herkent en/of op basis van digitale kaartgegevens.
  • Traffic Sign Recognition (TSR): herkent de verkeersborden en toont die vervolgens op de boordcomputer. Het bord begint zelfs te knipperen als u zich niet aan de maximumsnelheid houdt, om u te helpen om veilig en volgens de regels te rijden.
  • Systemen voor een beter zicht: maakt hindernissen 's avonds en 's nachts beter zichtbaar, dankzij de aanpasbare koplampen die in elke bocht hun stralenbundels draaien. Dit nachtzichtsysteem gaat nog verder dan wat met gewone koplampen te zien is, dankzij de nachtafbeeldingstechnologie.
  • Parkeerhulpsysteem: bestaat ten minste uit een of meer ingebouwde sensoren, de 'achteruitrijsensor' en een instrument dat de informatie overmaakt aan de bestuurder, meestal in de vorm van een geluidssignaal dat helpt bij het parkeren. De sensor wordt manueel of automatisch in werking gesteld als de bestuurder in achteruit schakelt.
  • Achteruitrijcamera: toont alles wat zich achter u bevindt, op een scherm dat in de middenconsole is ingebouwd. Naast hindernissen verschijnen ook virtuele lijnen, die de bestuurder in de krapste ruimten de weg wijzen. Om het nog gemakkelijker te maken, begint deze camera automatisch te werken als de bestuurder de wagen in achteruit zet.
  • Multi collision brake: brengt de wagen na een aanrijding automatisch tot stilstand als de bestuurder dat niet handmatig kan doen, om het risico op verdere botsingen te verkleinen.
Verminderen