De SUV of sportieve terreinwagen is immens populair. In het eerste trimester van 2017 werden er in heel Europa bijna 20 % meer van verkocht dan het jaar voordien. Toch heeft de SUV ook heel wat tegenstanders, die vinden dat hij veel plaats inneemt, vervuilend en diefstalgevoelig is en gevaarlijk voor zwakke weggebruikers bovendien. Maar is dat zo? Wat is waarheid en wat is fictie?
De SUV valt bij quasi elke bevolkingsgroep in de smaak. Twintigers noemen hem sportief en gestroomlijnd, gezinnen appreciëren de ruimte in de wagen en oudere mensen vinden de hoge instap en het overzicht over de weg erg handig. Maar de SUV heeft ook heel wat felle tegenstanders. Wat is er aan van hun argumenten?
Het klopt dat grote wagens door de band genomen vervuilender zijn dan kleine auto's. Al hangt veel ook af van de leeftijd van je auto, je rijstijl en de brandstof die je gebruikt. Grote diesel SUV's belasten het milieu meer dan een stadswagen, maar een kleine of hybride SUV kan best properder zijn dan een gezinswagen van een paar jaar oud. Het aanbod aan SUV's is heel breed – in 2017 alleen al kwamen er zo'n zeventig nieuwe modellen op de markt – dus als je goed vergelijkt, kun je zeker een energiezuinige en relatief propere SUV op de kop tikken.
Dé beste tip tegen vervuiling is echter heel simpel. Of je nu met een SUV of met een andere wagen rijdt, laat je auto gewoon eens wat vaker aan de kant en kies voor gezonde alternatieven.
Worden er meer SUV's gestolen? Waarschijnlijk wel: er rijden er nu eenmaal meer rond dan vroeger. Maar dat dieven het procentueel gezien vaker op dit soort wagens gemunt zouden hebben, blijkt niet meteen uit de statistieken. Het zijn vooral bepaalde merken die goed in de markt liggen bij autodieven.
Als je een nieuwe auto koopt, is het sowieso verstandig om er een te nemen met een antidiefstalsysteem. Soms krijg je daardoor korting op je autoverzekering.
Omdat een SUV iets hoger zit en sportief rijdt, heb je als bestuurder vaak het gevoel dat je auto extra veilig is. Heel wat SUV's komen inderdaad behoorlijk goed uit officiële crashtests. Maar je blijft als bestuurder natuurlijk wel vooral zelf verantwoordelijk voor je veiligheid en die van anderen.
En hoe zit het met de zwakke weggebruikers? Wat zijn de gevolgen als zij aangereden worden door een SUV? Je kunt niet ontkennen dat een aanrijding met een SUV zware gevolgen kan hebben. Toch blijken heel wat SUV's beter uit onafhankelijke voetgangerstests te komen dan bepaalde gezinswagens. Constructeurs werken namelijk hard om inzittenden en andere weggebruikers zo goed mogelijk te beschermen. Met rijhulpsystemen zoals Automatic Emergency Braking bijvoorbeeld, en ook met aanpassingen in de constructie van de wagens.
Of je nu met een SUV of een stadswagen rijdt, veiligheid heb je als bestuurder vooral zelf in de hand. Houd je aan de opgelegde snelheidsbeperkingen en pas je rijstijl aan aan de drukte en de weersomstandigheden. Ook al neemt de wagen heel wat taken van je over, houd áltijd je ogen op de weg en je hoofd bij het verkeer. Geen smartphone, geen gepruts aan je gps en geen telefoontjes, ook niet handsfree. Want doordat je afgeleid bent, is handsfree bellen bijna net zo gevaarlijk als bellen met de telefoon aan je oor. Kortom, word een SVU, een smart vehicle user.