Delen
Ontdek de bijbehorende producten

Hoe voorkomt u blessures bij het fietsen?

Zo fietst u gezond

​Veilig en gezond fietsen betekent dat u valpartijen en blessures tracht te voorkomen. Lees onze tips om schaafwonden, blauwe plekken, breuken en overbelasting te vermijden.

Fietsblessures voorkomen

1. Zorg ervoor dat uw fiets aangepast is aan uw lengte en gewicht zodat u de juiste fietspositie aanneemt en uw knieën, voeten en rug zo min mogelijk belast worden. Vooral de stand van uw zadel en stuur is hierbij belangrijk. Vraag raad in uw fietsenwinkel.
2. Controleer de staat van uw fiets voor u vertrekt. 
3. Overdrijf uw inspanningen niet: als u regelmatig gaat fietsen, bouw de intensiteit en de afstanden dan langzaam op.
4. Als u met kleine kwaaltjes kampt, geef uw lichaam dan rust om te herstellen.
5. Zorg steeds voor een uitgebreide opwarming en cooling-down. Fiets aan het begin en het einde van uw fietstocht een tiental minuten aan een traag tempo. Zo kan uw lichaam rustig opwarmen en afkoelen.
6. Stel uzelf geen onrealistische doelen.
7. Een sportmassage kan preventief helpen om blessures te voorkomen.
8. Neem rustpauzes tussen meerdere intensieve inspanningen.
Verminderen

Valpartijen voorkomen

​1. Neem geen onnodige risico’s en zorg voor aangepaste kledij: een valhelm, handschoenen, reflectoren en kleurrijke kledij om uw zichtbaarheid op de weg te verhogen…
2. Rijd u in groep, zorg dan voor een gelijkmatig tempo, dat iedereen kan volgen. Rijd met maximaal twee fietsers naast elkaar.