pronto app makelaar

Verzekeringsmakelaars hebben hun eigen app

Het verhaal achter Pronto - Interview met Sarah Catoul en Bertrand Roosen van AG

Via hun smartphone vinden consumenten op het internet quasi alles wat zij zoeken, ook informatie over verzekeringen. Ze zijn het gewend om via hun smartphone snel en gemakkelijk informatie te vinden. Dankzij hun smartphone kunnen ze ook heel gemakkelijk en op elk moment contact nemen. Wil de makelaar in contact blijven met zijn klanten rekening houdend met hun nieuwe gewoontes, dan moet hij proactief aanwezig zijn met relevant advies. Daarom ontwikkelde AG een app voor de verzekeringsmakelaars: Pronto.

​In dit interview leggen Sarah Catoul, Manager Digital Strategy Non Life, en Bertrand Roosen, Directeur Marketing & Strategic Development Non-Life, welke rol Pronto kan spelen in de marketingmix van makelaars.​​

Vanwaar kwam het idee om een app te ontwikkelen die de makelaars kunnen aanbieden aan hun klanten?

Bertrand: “Eerst en vooral: persoonlijke contacten blijven voor makelaars heel belangrijk. Maar anderzijds kunnen ook zij er niet omheen dat het gedrag van de consument veranderd is en waar moeten we rekening mee houden. Als de consument bijvoorbeeld Thais wil gaan eten, googelt hij even en reserveert hij met één klik. Als hij informatie wil over verzekeringen, dan zoekt hij die op het internet. Aangezien de concurrentie daar ook actief is, is het voor de makelaar belangrijk om permanent en proactief in contact te blijven met zijn klanten."

Zijn een website en aanwezigheid op sociale media niet voldoende voor klantenbinding en marketing?

Sarah: “Om top-of-mind te blijven is er meer nodig. Want zeg eens eerlijk: hoe vaak gaan klanten spontaan naar je website kijken? En hoe dikwijls vallen je Facebook-berichten op tussen de massa? Je hebt als makelaar een tool nodig om vaker, directer en proactiever met je klanten te communiceren en als het ware altijd aanwezig te zijn. De Pronto-app is daar perfect geschikt voor."


“Met Pronto kunnen we nog dichter bij onze klanten staan. Al onze klanten, niet alleen die van AG. Zij zijn enthousiast en ook wel verrast dat hun makelaar hen zo'n handige app kan aanbieden waarmee ze schade kunnen aangeven en contracten kunnen raadplegen. Bovendien krijgen zij ook informatie en nuttige tips via de app." – Leen Strauven, makelaar in Halen.


Hoe moeten we ons die communicatie via de app voorstellen?

Bertrand: “De app moet voor de klanten relevant zijn én blijven. Is dat niet het geval, dan worden apps immers vaak na enkele weken alweer verwijderd. Dat willen we absoluut vermijden en daarom zorgen we voor een uitgekiende content mix met preventietips en verzekeringsinformatie, wedstrijden, kortingen bij bekende merken, enz. De makelaar biedt zijn klanten deze content regelmatig aan via pushberichten die wij voor hem versturen. De klant op zijn beurt kan via de app makkelijk rechtstreeks contact opnemen met zijn makelaar, een schade melden en zijn verzekeringscontracten inkijken. Dat laatste is mogelijk op voorwaarde dat de makelaar de klant toegang gegeven heeft tot de MyBroker-klantenzone."

Jullie ontwikkelden en optimaliseren de app en zorgen ervoor dat alle teksten, wedstrijden en voordelen er netjes in komen. Daar hoeft de makelaar niets voor te doen. Toch is Pronto geen AG Insurance-app. Leg eens uit.

Sarah: “Pronto is een app van de makelaar, niet van AG. Onze naam wordt nergens vernoemd. Het is een multimerken-app waarmee de makelaar zijn digitale marketing kan versterken. Alle informatie is maatschappij-neutraal. De makelaar kan Pronto dus gerust ook aanbieden aan mensen die geen klant zijn bij AG."


​​“Dankzij Pronto kan ik snel interageren met mijn klanten." – Julien Vergnani, makelaar. in La Louvière.


Hoe vaak wordt de app gebruikt?

Bertrand: “De helft van onze makelaars heeft beslist om Pronto aan hun klanten aan te bieden. Opvallend: van diegenen die de app gedownload hebben, gebruikte 40 % hem in 2019 nog altijd. Per keer dat de app bezocht wordt, wordt er gemiddeld vier keer doorgeklikt naar extra informatie, met in de top-drie: nieuws, contact en schadeaangifte. In 2020 gaan we trouwens verder met het loyalty programma – wedstrijden om de twee maanden en  prijsvoordelen – dat ook heel goed scoort bij de klanten van de makelaars. De app blijkt een waardevolle tool te zijn voor klanten die met hun makelaar in contact willen blijven."

“Pronto is intuïtief en eenvoudig in gebruik. Met slechts enkele klikken kan de klant zijn contracten zien of vlot een schade aangeven. Sommige van onze klanten hebben via de app zelfs al een wedstrijd gewonnen. We hebben de app aangekondigd op onze Facebook-pagina en vooral jongere mensen zijn zeker bereid om hem te downloaden. Pronto biedt een meerwaarde aan onze marketing. Onlangs zijn we met AG trouwens in een proefproject gestapt om onze communicatiemix nog verder uit te breiden met betalende advertenties op Google en Facebook." – Wivine Baumal, makelaar in Châtelet. 


Kan het gebruik nog beter?

Bertrand: “Er is uiteraard altijd ruimte voor verbetering. Wij van onze kant volgen de prestaties van heel nabij op en voegen nieuwe features toe. Zo staat er een link naar de Crashform-app gepland en zullen makelaars in de toekomst nog gemakkelijker pushberichten kunnen uitsturen. Wat die pushberichten betreft: sommige makelaars raden hun klanten aan om die af te zetten. Dat is jammer, want zo schiet Pronto natuurlijk deels zijn doel voorbij. De app is net bedoeld om als makelaar regelmatig proactief van je te laten horen."

Sarah: “We merken ook dat klanten de veelzijdigheid van Pronto appreciëren: ze gebruiken hem om met hun makelaar te communiceren en ook om hun verzekeringscontracten te consulteren. Als makelaars hun klanten toegang geven tot de klantenzone, stijgt dus ook de waarde van de app."

“Ik was een van de eerste makelaars om de app te personaliseren en aan al mijn klanten aan te bieden. Je moet hen meestal wel een duwtje in de rug geven om hem te installeren, maar de app betekent voor mij een echte meerwaarde. Pronto legt op een eenvoudige manier uit wat verzekeringen inhouden. Ook het feit dat mijn verzekerden de app kunnen gebruiken om mijn kantoor te contacteren, schade te melden en hun polissen te consulteren, vind ik heel handig. Zo'n app ontwikkelen en inhoudelijk blijven stofferen is iets wat ik nooit zelf had gekund. Ik ben dan ook zeer tevreden over de ondersteuning die AG biedt voor deze app, en voor de volledige digital​e marketing van mijn kantoor trouwens." – Sebastien Dupont, makelaar in Luik.​


Kun je tot slot nog eens kort de voordelen van Pronto voor de makelaars samenv​​atten?

Sarah: “Pronto maakt een regelmatig en proactief contact met klanten mogelijk, wat de klantenbinding verhoogt. De informatie in de app zorgt bovendien voor gratis extra leads: een klant die in de app bijvoorbeeld interessante informatie leest over schenken via een levensverzekering, kan daardoor getriggerd worden en meteen zijn makelaar contacteren. Voor zowel de inhoud als de digitale ondersteuning van zijn eigen app kan de makelaar rekenen op AG." ​​​


“Pronto is een prachtig initiatief om actief contact te houden met onze klanten. Zij krijgen van ons berichtjes, nieuws over de laatste nieuwe verzekeringen enz. en de informatie is altijd snel en makkelijk te lezen. Meestal moet ik de klant wel overtuigen om de app te installeren, maar als ik dan uitleg dat hij er bij een auto-ongeval bijvoorbeeld onmiddellijk foto's mee kan doorsturen zonder e-mail of WhatsApp en dat dit kan zorgen voor extra bewijslast voor zijn schade, dan zijn de meeste klanten overtuigd. Ik download de app trouwens samen met hen." – Christel Van Ostaeyen, makelaar in Sint-Niklaas.
Verminderen

​​