Een hospitalisatie in het buitenland
Wat moet je doen?
DELEN
1
Breng AG Insurance zo snel mogelijk op de hoogte
Word je in het buitenland gehospitaliseerd?

Je hospitalisatieverzekering komt wereldwijd tussen bij een onvoorziene hospitalisatie en zelfs bij een geplande ziekenhuisopname als je ziekenfonds hiervoor vooraf zijn akkoord heeft gegeven (bv. als een buitenlands ziekenhuis wereldwijd bekend staat voor een specifieke behandeling of ingreep).

Laat AG Insurance weten dat je in het ziekenhuis li​gt en meld telefonisch je opname aan aan onze bijstandsverlener bij hospitalisaties in het buitenland. Je opent dan meteen een nieuw dossier voor je terugbetaling. Bel onze bijstandsverlener en vermeld:

  • je contract- of kaartnummer​​, dat je terugvindt op je kaartje;
  • het adres waar je verblijft;
  • het telefoonnummer waarop je bereikbaar bent.

Meld je opname (24u/24, 7d/7)
+32 (0)2 664 01 70

​ ​
Voorziet je hospitalisatieverzekering geen bijstand?

Hoeft ook niet: je bent sowieso verzekerd, ook in het buitenland. Meld je opname dan schriftelijk aan AG Insurance via het schademeldingsformulier hieronder en stuur het samen met een bewijs van je medische kosten op (zie stap 2 en 3).  Vergeet ook je ziekenfonds niet op de hoogte te brengen.

 
Schademeldingsformulier (verzekerd via je werkgever of sector)

 
Schademeldingsformulier (particulier verzekerd)
Ik heb mijn hospitalisatieverzekering via mijn werkgever/sector
Ik heb mijn hospitalisatieverzekering als particulier afgesloten
2
Verzamel je medische kosten
Verzamel alle medische kosten in verband met je hospitalisatie, ook de kosten voor de eventuele behandel​ing nadien. Dit zijn de zogenoemde 'ambulante kosten'.

Hoe je medische kosten terugbetaald worden, hangt af van je verzekering.

​Met bijstand in het buitenland
  • ​Tijdens je opname

    Dankzij de derdebetalersregeling zal onze bijstandsverlener de opnamefactuur ontvangen en rechtstreeks betalen aan het ziekenhuis.

    Je krijgt nadien een afrekening, waarbij eventuele niet-terugbetaalde kosten afgehouden worden van de terugbetaling van je medische verzorging na de opname.

  • Na je opname​

    Na je opname word je vaak nog behandeld om zo snel mogelijk te genezen. Dat kan meteen na je opname in het buitenland, maar ​ook na je terugkeer in België. Je hospitalisatieverzekering betaalt ook de aan je opname gerelateerde medische prestaties terug die binnen een bepaalde periode na de opname vallen. Afhankelijk van je polis is dat 3 of 6 maanden. Houd alle facturen en bewijzen van het ziekenhuis, dokter(s), apotheek, … dus goed bij.

  • Stuur je kosten gemaakt in het buitenland​ naar onze bijstandsverlener:
Inter Partner Assistance
Louizalaan 166 bus 1
1050 Brussel
​ ​ ​ ​

Je kosten gemaakt in België mag je AG Insurance bezorgen via het webformulier, of via e-mail of de post (zie stap 3).


​Zonder bijstand in het buitenland

Bij een minderheid van de hospitalisatieverzekeringen via AG Insurance is er geen bijstand in het buitenland voorzien. In dat geval krijg je de ziekenhuisfactuur wel thuis opgestuurd. Deze mag je ze samen met je andere medische kosten – tijdens en na de opname – verzamelen en opsturen (zie stap 3).

​​​Tip:​ bij je ziekenfonds kan je een handig overzicht van je verstrekte medische prestaties krijgen.
Ik heb mijn hospitalisatieverzekering via mijn werkgever/sector
Ik heb mijn hospitalisatieverzekering als particulier afgesloten
3
Stuur je kosten op
Alle kosten verzameld? Verstuur ze online!
Scan je kosten in en stuur ze online door via het webformulier. Vermeld zeker je correcte rekeningnummer.

Ik heb mijn hospitalisatieverzekering via mijn werkgever/sector
Ik heb mijn hospitalisatieverzekering als particulier afgesloten
Verstuur je liever met de post?
Stop gerust meerdere facturen en bewijzen bij elkaar. Stuur zeker ook het formulier hieronder ingevuld mee terug.
 
Medische kosten in verband met een ziekenhuisopname

 

Klaar om te verzenden?
Stuur alles naar het juiste adres:
AG Insurance - Dienst Health Care
Emile Jacqmainlaan 53
1000 Brussel
Ik heb mijn hospitalisatieverzekering via mijn werkgever/sector
Ik heb mijn hospitalisatieverzekering als particulier afgesloten

​​Bracht je AG Insurance nog niet op de hoogte van je ziekenhuisopname?

Vul dan dit document in en voeg het bij het webformulier of brief per post toe.​

 
Schademeldingsformulier (verzekerd via je werkgever of sector)​

 
Schademeldingsformulier (particulier verzekerd)​
Ik heb mijn hospitalisatieverzekering via mijn werkgever/sector
Ik heb mijn hospitalisatieverzekering als particulier afgesloten
4
Ontvang je terugbetaling
Je afrekening

Na de verwerking van je opgestuurde medische kosten, maakt je beheerder voor jou een afrekening aan. Dit is een schriftelijk overzicht zodat je op een eenvoudige en transparante manier ziet wat wel en niet werd terugbetaald.

Ik heb mijn hospitalisatieverzekering via mijn werkgever/sector
Ik heb mijn hospitalisatieverzekering als particulier afgesloten
Hulp nodig ?
Je kan bij ons terecht met al je vragen over de terugbetaling van je kosten.
Wist je dat…
​Wist je dat je ook beschermd bent bij medische kosten in het buitenland?
Meer weten
Wist je dat je ook in het buitenland van bijstand kan genieten?
Meer weten