alt

Bescherm uzelf tegen fraudeurs en cybercriminelen


Hebt u een verdachte mail gekregen? Hebt u een vermoeden van fraude? Advies nodig?​


Nieuws over fraude

De afgelopen dagen kregen we meldingen van pogingen tot phishing. Klanten krijgen een e-mail die zogezegd van AG komt. De cybercriminelen gebruiken verschillende mailadressen die geen verband houden met AG (noreply@aginsurancer.be, info@animationmerchant.com; web@indobmr.com; noreply@zidcard.com,.....)
De e-mail vermeldt dat de klanten een terugbetaling zullen ontvangen en vraagt hen op een link te klikken om hun persoonsgegevens te controleren. Alle persoonlijke informatie die AG vraagt, gebeurt via onze beveiligde sites en niet via een site die toegankelijk is zonder authenticatie.

Heb je deze e-mail ontvangen? Klik niet op de link en volg de procedure om de fraude te melden. Hier zijn een paar extra tips om te voorkomen dat je in de phishingval trapt: :

Controleer de e-mailadressen:: legitieme bedrijven gebruiken hun officiële domeinnaam (bijvoorbeeld @amazon.com). Let op spelfouten of ongewone verschillen in e-mailadressen (bijvoorbeeld @amaz0n.com).

Evalueer de emotionele inhoud: pas op voor e-mails die een gevoel van urgentie of angst oproepen of die te mooi lijken om waar te zijn. Dat zijn veelgebruikte tactieken bij phishing.

De afgelopen dagen kregen we meldingen van poging tot fraude. Klanten krijgen een sms die van AG afkomstig lijkt. Er staat in dat ze een schadevergoeding gaan ontvangen. Daarbij wordt hen gevraagd om op een link te klikken die naar een valse website van AG leidt waar ze persoonlijke gegevens moeten invullen. AG zal je nooit via sms laten weten dat je een schadevergoeding krijgt. Alle persoonlijke informatie die AG vraagt, gebeurt via onze beveiligde sites en niet via een site die toegankelijk is zonder authenticatie.

Heb je zo’n sms gekregen? Klik niet op de link en volg de procedure om de fraude te melden.

Er zijn pogingen tot phishing gemeld: cybercriminelen proberen klanten via e-mail te misleiden. Ze vragen hen om hun gegevens bij te werken door een QR-code te scannen of op een link te klikken.
AG zal u nooit vragen om uw gegevens op die manier bij te werken. Twijfels? Controleer het e-mailadres en/of neem contact op met onze diensten.
Hebt u zo'n bericht gekregen? Klik niet op de link en scan de QR-code niet.

Poging tot fraude: laat u niet misleiden.
Er zijn nieuwe pogingen tot phishing gemeld waarbij iemand zich op sociale media uitgeeft voor een AG medewerker van AG en u 1.000 euro wil schenken. Ze vragen uw IBAN-nummer of PayPal zodat u het geld kan ontvangen. Het gaat om oplichting! AG zal u nooit rechtstreeks contacteren op sociale media via een medewerker om uw bankgegevens te vragen.
Geef nooit uw persoonlijke gegevens of bankgegevens zomaar door aan een onbekende.

Basisregels en tips om fraude te voorkomen

Om u te helpen onze officiële berichten gemakkelijker te herkennen, delen we hieronder 6 basisprincipes.

Let op! Deze principes gelden niet voor berichten die u van uw makelaar of bankagent krijgt.

  1. Wij versturen onze e-mails hoofdzakelijk vanwege een adres eindigend op “aginsurance.be”
    Indien u een e-mail van AG ontvangt, controleer altijd het adres van de afzender. Officiële mededelingen van AG per e-mail, zullen voornamelijk worden verzonden vanwege mail@aginsurance.be en ebilling@invoices.aginsurance.be.
  2. Er zijn echter enkele uitzonderingen mogelijk: @email.aginsurance.be; @ag.be; @yongo.be; @uppie.be; @vivay.be
  3. De links in onze e-mails verwijzen altijd naar sites of platformen die verband houden met AG.
    Als een e-mail een hyperlink bevat, mag deze alleen verwijzen naar sites of platformen die verband houden met AG. Controleer altijd de site waarnaar de link verwijst door er met de muis overheen te gaan. Als een link in een van onze e-mails verwijst naar een website die geen verband houdt met AG, klik er dan niet op.
  4. Wij vragen u nooit om vertrouwelijke informatie via e-mail of telefoon.
  5. Wij vragen u nooit om uw gegevens via e-mail of telefoon bij te werken.
  6. Wij communiceren nooit met u via sociale netwerken.
  7. Onze berichten zijn nooit 'dreigend'.
    Bijvoorbeeld: wij zullen nooit dreigen een contract te beëindigen of een vergoeding niet te betalen als u niet reageert.

Hebt u een e-mail of sms ontvangen die er verdacht uitziet?

  1. Klik bij twijfel niet op de links en/of scan de QR-code niet.
  2. Stuur de verdachte e-mail (of sms) naar suspect@safeonweb.be. U kan de informatie ook naar onze dienst Fraude sturen via het e-mailadres fraude@aginsurance.be. Ons team start dan de juiste procedure op en houdt u verder op de hoogte.
  3. Verwijder de e-mail (of sms).

Hebt u een vermoeden van fraude? Hoe meldt u het?

Hebt u op een verdachte link of bestand geklikt? U vindt de recentste instructies en aanbevelingen op de website van Safeonweb.be: https://www.safeonweb.be/nl/help-ik-heb-op-een-valse-link-geklikt Safeonweb publiceert ook regelmatig nieuwsberichten om u te helpen de valstrikken van cybercriminelen te omzeilen (https://www.safeonweb.be/nl/actueel), ook beschikbaar op uw mobiele apparaten via een app(https://www.safeonweb.be/index.php/nl/safeonweb-app).

Bent u het slachtoffer van bedrog, oplichting of fraude in verband met uw verzekeringen?
1. Neem contact op met onze dienst Fraude op fraude@aginsurance.be en bezorg ons alle relevante documenten.
2. Ons team start dan de juiste procedure op en houdt u verder op de hoogte.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​