Delen
Ontdek de bijbehorende producten
Een ziekenhuisopname melden?

Waar moet ik op letten bij een ziekenhuisopname in het buitenland?

 

Een ongelukkige val tijdens een bergwandeling, een ongeval met de waterscooter of huurwagen, … Ook op vakantie in het buitenland kan het al eens mislopen. In sommige gevallen wordt u zelfs overgebracht naar het ziekenhuis. De taalbarrière en de culturele verschillen maken het niet altijd evident om uw ziekenhuisopname vlot te laten verlopen. Toch weet u maar beter wat u moet doen in zo’n situatie.

De Europese ziekteverzekeringskaart

Een dokter nodig op vakantie binnen Europa? Een onverwachte ziekenhuisopname in het buitenland? De Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK) vergemakkelijkt de toegang tot onvoorziene medische zorg in het buitenland. Beschouw ze gerust als uw bewijs in het buitenland dat u verzekerd bent door de Belgische Sociale Zekerheid. Zo hoeft u niet te wachten op de nodige medische verzorging en kunt u meteen de terugbetaling van de medische kosten vragen bij een ziekenfonds van het land waar u verblijft. Bovendien loopt u zonder deze kaart het risico dat u een duurder privétarief aangerekend wordt.

De EZVK is geldig in heel Europa en in Australië, Zwitserland, Ijsland, Noorwegen en Liechtenstein. U kunt deze kaart gratis aanvragen bij uw ziekenfonds. Deze kaart is niet verplicht, maar kan erg handig zijn. Twijfel niet, vraag ze aan en stop ze in uw portefeuille!

Opgelet! Door de crisis kunnen bepaalde ziekenhuizen in sommige landen (Spanje, Portugal, Griekenland, …) de EZVK weigeren bij een ziekenhuisopname. Zeker als u vermeldt dat u een aanvullende hospitalisatieverzekering (bijv. AG Care Hospitalisatie) heeft. Het ziekenhuis redeneert dan dat u alles zal voorschieten omdat uw hospitalisatieverzekering u toch terugbetaalt. Betaal echter niets en volg volgende stappen:

  • Contacteer uw ziekenfonds. Zij nemen op hun beurt contact op met het bewuste ziekenhuis.

  • Breng ook de bijstandsdienst van uw hospitalisatieverzekering op de hoogte. Heeft u een AG Care Hospitalisatie-verzekering? Bel dan binnen de 24 uur naar +32 (0)2 664 01 70. Onze dienst is 24u/24 en 7d/7 bereikbaar. 

Alles weten over de Europese ziekteverzekeringskaart? Check dan de website van de Belgische Overheid.

Verminderen

Enkele snelle tips en weetjes

  • ​Maak bewust de keuze tussen een openbaar ziekenhuis en een privéziekenhuis. Een privéziekenhuis is merkbaar duurder én deze meerkost wordt vaak niet terugbetaald door het ziekenfonds en/of uw aanvullende hospitalisatieverzekering.

  • Houd een zakwoordenboekje bij de hand zodat u zich in het ziekenhuis in de plaatselijke taal kunt uitdrukken.

  • Schrijf de telefoonnummers en adressen van enkele plaatselijke dokters en ziekenhuizen op en stop deze in uw portefeuille.

  • Vraag na elk doktersbezoek of verzorging in het ziekenhuis een origineel medisch getuigschrift met vermelding van de naam van de behandeling en het door u betaalde bedrag. Om twijfel te vermijden bij de terugbetaling vraagt u best ook een betalingsbewijs.

  • Kijk vooraf de waarborgen in het buitenland na van uw hospitalisatieverzekering.

  • Denk preventief:

      • Laat u tijdig vaccineren tegen reisinfectieziektes.
      • Informeer naar de drinkbaarheid van kraantjeswater ter plaatse en was voor elke maaltijd grondig je handen.
      • Neem altijd enkele basismedicijnen mee zoals pijnstillers en een middel tegen diarree. Vergeet ook de bescherming tegen insectenbeten en allergieën niet!
Verminderen

Wat met de waarborgen van AG Care Hospitalisatie in het buitenland?

Wat wij doen voor onze klanten in België, doen we ook voor hen in het buitenland. AG Care Hospitalisatie komt wereldwijd tussen en dekt:

  • Alle medische kosten (erelonen, verblijfskosten en geneesmiddelen), ook in een eenpersoonskamer;

  • Dringend vervoer naar het ziekenhuis en de kosten voor een eventuele repatriëring naar België;

  • Opsporings- en reddingskosten;

  • Eventuele verblijfskosten voor een familielid dat overkomt om de patiënt bij te staan;



Bovendien past AG Insurance in het buitenland het derdebetalerssyteem toe. Zo worden de facturen rechtstreeks met het ziekenhuis geregeld en hoeft u zelf niets voor te schieten! Eenvoudig en praktisch.

Een onverwachte opname in het buitenland en u heeft een AG Care Hospitalisatie-verzekering? Bel binnen de 24 uur onze bijstandsdienst op +32 (0)2 664 01 70.

Verminderen